• Wprowadzenie 
  • Co warto wiedzeć 
    • Podstawowe polecenia: 

     Sterujemy żółwiem 

     Jednym ze sposobów tworzenia grafiki w języku Python jest korzystanie z modułu Turtle. Został on napisany przy użyciu biblioteki Tkinter i umożliwia pisanie programów wykorzystujących ideę grafiki żółwia. Możemy tworzyć proste i bardziej złożone programy, wydając polecenia sterujące ruchem obiektu zwanego żółwiem. Polecenia języka Python, jak i komendy dla żółwia, oparte są na słowach w języku angielskim. 

     W programach korzystających z grafiki żółwia należy najpierw zaimportować moduł turtle: 

     from turtle import * 

     Podstawowe polecenia sterujące żółwiem 

    Działanie 

    Polecenie 

    Wynik na ekranie 

    forward – naprzód 

    fd(100) 

    Żółw idzie naprzód 100 kroków 

    backward – wstecz 

    bk(50) 

    Żółw cofa się 50 kroków 

    right – prawo 

    rt(90) 

    Żółw obraca się w prawo o 90 stopni 

    left – lewo 

    lt(45) 

    Żółw obraca się w lewo o 45 stopni 

    pen up – podnieś pisak 

    pu() 

    Żółw podnosi pisak 

    pen down – opuść pisak 

    pd() 

    Żółw opuszcza pisak 

    Początkowo żółw znajduje się na środku okna zwrócony w prawą stronę. Jeśli wydajemy mu polecenia naprzód lub wstecz, to przesuwa się o podaną liczbę kroków w kierunku, w którym patrzy. Domyślnie żółw porusza się z opuszczonym pisakiem, rysując na ekranie linie. Jeśli przed przesunięciem żółwia podniesiemy pisak, żółw przemieszcza się nie zostawiając śladu.