Innowacja pedagogiczna oparta jest na ogó;nopolskim projekcie edukacyjnym (Nie)zwykła matematyka - III edycja.
Termin realizacji od 15 września 2025 roku do 31 maja 2026 roku podczas zajęć edukacyjnych z matematyki/kółek przedmiotowych/zajęć dodatkowych a także zajęć z fizyki, informatyki, techniki. / wybrane lekcje, wybrane klasy/
Osoby odpowiedziane za realizację innowacji: nauczyceiele matematyki klas 4-7: Agnieszka Borysiewicz - Rzewuska, Małgorzata Goździak, Marzena Grzyb, Joanna Jaroszewska, Urszula Romanowska, Małgorzata Woźnica
Cele główne:
• Rozwijanie zainteresowań, zdolności, kompetencji matematycznych, poprzez zastosowanie metod aktywizujących z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczniów.
• Poszerzenie, pogłębienie wiedzy na temat liczb i działań na nich oraz figur geometrycznych, integracja wiedzy szkolnej i pozaszkolnej, doświadczeń uczniowskich i ich aktywnego działania.
• Uświadamianie uczniów i pokazanie im, jakie szerokie zastosowanie w praktyce i codziennym życiu ma matematyka.
• Poznanie własnego miejsca zamieszkania i jego mieszkańców poprzez udział w projekcie.
• Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania oraz wzmacnianie motywacji poznawczej.
• Propagowanie umiejętności i wiedzy matematycznej w środowisku lokalnym.
•Rozwijanie umiejętności społecznych (praca w zespole, pełnienie ról, odpowiedzialność) oraz kompetencji takich jak kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, samorządność.
Cele szczegółowe:
• Pokazanie związku matematyki z życiem codziennym.
• Dostrzeganie zależności matematycznych w otaczającym świecie.
• Swobodne posługiwanie się matematyką w życiu codziennym, rozwijanie sprawności rachunkowej, umiejętności szacowania i zaokrąglania wyników.
• Rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i zdobywaniu informacji.
• Zachęcanie do myślenia ekonomicznego.
• Kształtowanie wyobraźni geometrycznej.
• Wykorzystanie nowoczesnych metod technologicznych jako pomoc w nauce i zdobywaniu wiedzy.
• Rozwijanie poczucia własnej wartości poprzez osiąganie sukcesu.
• Kształtowanie u uczniów kreatywności i aktywności.
• Kształtowanie takich cech jak: wytrwałość, systematyczność, dokładność, inicjatywa.
• Zdobywanie umiejętności współpracy w grupie rówieśniczej.
W trakcie trwania innowacji uczniowie mają na celu realizację 10 zadań projektowych z 10 różnych modułów:
I Matematyka w ciele człowieka
II Matematyczne podróże świecie
III Piękna nasza Polska cała
IV Matematyka ze smakiem
V Być jak Sławosz Uznański - Wiśniewski
VI Matematyka żywiołów
VII Matematyka w świecie zwierząt i roślin
VIII Matematyczne roz(g)rywki
IX Matematyczny misz-masz
X Matematyczna magia świąt