Tutaj powinien być opis

Konferencja „Współczesne problemy dzieci i młodzieży”


6 czerwca 2024 roku odbyła się w naszej szkole V edycja Konferencji dla rodziców i nauczycieli „Współczesne problemy dzieci i młodzieży”. Poruszonych zostało mnóstwo kwestii, ale tak naprawdę można by spiąć je w jedną klamrę - „Relacje”. To właśnie one mają największy wpływ na zachowanie oraz emocje dzieci. Pierwszą prelegentką była p. Izabela Owczaruk, psychoterapeutka, pracująca z rodzinami dotkniętymi kryzysem okołorozwodowym.

Rodzice podejmując decyzję o rozstaniu, muszą pamiętać, że dobra relacja zbudowana z dzieckiem pomoże mu przetrwać ten trudny czas. Dorosły ponosi odpowiedzialność za sytuację swojego dziecka i to ono powinno być priorytetem w sytuacji okołorozwodowej. Trzeba pamiętać, że dziecko nie odpowiada za rozpad rodziny i nie ma też wpływu na decyzję rodziców.

Do właściwych relacji z dzieckiem odwołał się p. Leszek Dowgiałło, specjalista w dziedzinie pracy z osobami uzależnionymi, który mówił o mechanizmach uzależnień. Dzieci są ciekawe nowych doznań i mogą znaleźć się w środowisku, które będzie im proponować przeróżne używki, do których dostęp jest coraz łatwiejszy. W procesie wychowania rodzice mają się skupić na zbudowaniu silnej i pozytywnej relacji ze swoim dzieckiem, aby uwierzyło mu, że zażywanie substancji stanowi realne zagrożenie. Relacja w rodzinie tworzy się nieustannie np.: siadając razem do posiłku, włączając dzieci w jego przygotowanie, wspólne wyjścia na spacer, rower, granie w planszówki itp. Bardzo ważne jest stworzenie okazji do rozmowy. Rozmowa o sytuacjach codziennych ma przełożenie na zbudowanie zaufania i szukanie wsparcia w trudnych sytuacjach.

Przytulenie dziecka siedem razy dziennie po dwadzieścia sekund buduje poczucie bezpieczeństwa, które w wieku dojrzewania może ustrzec przed szukaniem „ucieczki” w używkach, a zamiast tego zwróci się ono z problemem do rodzica.

O samodzielności, czyli budowaniu w dzieciach poczucia sprawczości i odpowiedzialności za siebie, która podnosi ich poczucie własnej wartości mówiła p. Izabela Pólkowska, pedagog naszej szkoły. Zaprezentowane zostały „gotowe” metody, jak uczyć dziecko samodzielności a nawet słowa „klucze’, które pomagają w tym procesie. Rodzic powinien zaufać, że dziecko potrafi wykonać mnóstwo zadań. Powinien dać mu czas, ale być też obok, aby dać gwarancję gotowości do wsparcia, tak samo jak przestrzeni do popełniania błędów i ponoszenia konsekwencji.

Przekazana przez prelegentów wiedza, oparta na ich doświadczeniu, praktyce była potrzebna, ważna i bezcenna. Jedyne czego zabrakło to rodziców, którzy w niewielkiej liczbie pojawili się na spotkaniu. Szkoda, bo to dla rodziców, z troską o ich dzieci zorganizowana została ta konferencja, w odpowiedzi na problemy, z którymi się na co dzień mierzą i zgłaszają w szkole. Bez zaangażowania rodziców, niezwykle trudno będzie nam wspierać dzieci w ich rozwoju.