Tutaj powinien być opis

Podsumowanie realizacji NPRCz i szkolnego projektu „Zaczytana Dwójka” w kl. 1-3

                   W roku szkolnym 2024/2025 nasza placówka otrzymała  dofinasowanie ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. Środki zostały przeznaczone na zakup dwóch komputerów do biblioteki, nowości książkowych oraz promowanie czytelnictwa wśród uczniów szkoły.

W ciągu całego roku szkoła realizowała wspólny  projekt  edukacyjny  dla wszystkich klas o nazwie „Zaczytana Dwójka”, w ramach którego przeprowadzono szereg  różnych działań promujących czytelnictwo wśród naszych uczniów.

W klasach 1-3 oraz świetlicy szkolnej starsi uczniowie z wolontariatu oraz Samorządu Uczniowskiego,  czytali książki swoim młodszym kolegom i koleżankom.

Klasa 1d zaprosiła do wspólnego czytania rodziców, którzy raz w miesiącu prezentowali fragmenty z ulubionych książek ich dzieci. W grudniu uczniowie tej klasy przystąpili do konkursu na najciekawszą książkę, której fragment usłyszeli podczas spotkań. Wszystkie klasy pierwsze wzięły udział w uroczystym pasowaniu na czytelnika  biblioteki,  z wykorzystaniem teatrzyku kamishibai.

W klasach drugich również zostały podjęte różne działania, w których dominowało wspólne czytanie książek.

W klasie 2a uczniowie praktykowali czytanie 20 minut dziennie. Otrzymali karty na każdy miesiąc i przez cały rok szkolny uzupełniali je informacjami z przeczytanych książek. Każdy kto uzupełnił kartę, otrzymał drobny upominek. Wspólnie z klasą 2d zaprojektowano i stworzono kącik biblioteczny, z którego uczniowie obu klas mogli korzystać podczas przerw lub wypożyczyć książki  do domu.

Klasa 2b raz w tygodniu czytała wspólnie różne książki, swoje ulubione z domowych zbiorów i te wypożyczone z biblioteki. Uczniowie przygotowali też plakat promujący czytelnictwo: „Dlaczego warto czytać?”

W klasie 2d i 2c również odbyło się głośne czytanie książek. Uczniowie opowiadali o wrażeniach z przeczytanych pozycji i polecali je kolegom z klasy, ucząc się sztuki recenzowania.

W klasie 3a uczniowie poznali twórczość szwedzkiej pisarki Astrid Lindgren, a po przeczytaniu „Dzieci z Bullerbyn” wykonali  lapbooki. Umieścili w nich krzyżówki, mapy mentalne, plany wydarzeń oraz opisy i oceny bohaterów. Na zajęciach informatyki  tworzyli okładki do lektury oraz budowali makietę wioski.

Klasa 3b, na podstawie wspólnie przeczytanej książki pt:  „Drzewo do samego nieba”, przygotowała lekturowe leporello.

W każdy czwartek, po zajęciach na basenie, w klasie 3c odbywało się „Czytanie na dywanie”, czyli czas odpoczynku i relaksu na wygodnych kocach i poduszkach,  z książką w ręku. Podczas odpoczynku uczniowie  czytali ulubione książki oraz zachęcali innych do czytania, prezentując  wybrane tytuły. Układali  zagadki i w grupach  odgadywali,  o jakie książki lub bohaterów chodzi. Klasa 3c zaplanowała również wycieczkę do  Miejskiej Biblioteki Publicznej  w Ząbkach.

Klasa 3d zorganizowała swój klasowy konkurs na najlepszego czytelnika miesiąca. Wygrany uczeń mógł wybrać nagrodę (np. dzień pizzy, dzień filmu, zajęcia z tabletami). Na lekcjach uczniowie czytali fragmenty swoich ulubionych książek, opowiadali o nich i zachęcali innych do czytania i przenoszenia się w krainę wyobraźni.

W kwietniu wszystkie  klasy trzecie wzięły udział w spotkaniu z ilustratorem książek Panem Maciejem Szymanowiczem, przygotowanym przy współpracy biblioteki i Rady Rodziców. W ciągu całego roku szkolnego w klasach 1-3  realizowana  była akcja promująca czytelnictwo pt.: „Przerwa na czytanie”.

W działania promujące czytelnictwo w klasach 1-3 włączył się Samorząd Uczniowski. W październiku i listopadzie przedstawiciele SU udawali się do młodszych klas na czytelnicze spotkania, aby poczytać koleżankom i kolegom. Podobne działanie  pt.: „Dzieci czytają dzieciom”, powstało przy współpracy świetlicy szkolnej i uczniów klasy 4b. Spotkania odbywały się cyklicznie w czwartki, gdzie starsi uczniowie odwiedzali świetlicę i dyskutowali z przebywającymi tam młodszymi uczniami, przygotowywali zabawy oraz prace plastyczne na temat przeczytanej lektury. Samorząd Uczniowski kl. 4-8 zaprezentował również dla uczniów klas pierwszych i oddziału przedszkolnego inscenizację o Kubusiu Puchatku z okazji Dnia Pluszowego Misia. Uczniowie z SU przeczytali opowiadanie „Herbatka o czwartej” z podziałem na role, urozmaicone teatrzykiem z udziałem pluszowych maskotek, postaci z tej książki. Po przedstawieniu była też chwila na śpiew i odtańczenie „misiowej zumby”, którą poprowadziła nauczycielka wychowania fizycznego . Wydarzenie powstało przy współpracy uczniów i opiekuna Samorządu Uczniowskiego oraz biblioteki szkolnej.

Dla wszystkich chętnych uczniów biblioteka  zorganizowała „Jesienny konkurs fotograficzny”, którego tematem było ukazanie ulubionej książki z jesienią w tle. 

Do realizacji projektu w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, włączył się też szkolny wolontariat. W listopadzie i marcu, wolontariusze odwiedzili przedszkole „Skrzat”  i czytali dzieciom książki wypożyczone wcześniej z biblioteki szkolnej. Udali się też na wycieczkę do Miejskiej Biblioteki Publicznej, gdzie zapoznali się z księgozbiorem a także czytali książki młodszym dzieciom, które w tym czasie tam przebywały.   

Również nauczyciele logopedzi włączyli się do szkolnego projektu. Na swoich zajęciach w klasach 1-3, czytali z uczniami wiersze z  książki pt.: "Wierszyki ćwiczące języki", przygotowujące do konkursu recytatorskiego „Łamańce językowe”.

Cała społeczność szkolna wzięła udział w finale „Olimpiady z sercem”. W tym roku, w wyznaczonym czasie na hali sportowej,  wszyscy uczniowie szkoły postanowili ułożyć z siebie książkę w formie obrazu. Kształt ten idealnie wpisuje się w tegoroczny projekt „Zaczytana Dwójka”. Nasz „obraz” to otwarta książka, a ilustracje i treść tworzą uczniowie i nauczyciele. Treści te mogą być różne, ale na końcu tej powieści jest motto: „Razem możemy więcej”.

 

Dorota Lubaszka

Biblioteka SP2

 

nprcz-belka-men-kolor-rgb.jpg [1920x238]