Podsumowanie realizacji NPRCz i szkolnego projektu „Zaczytana Dwójka” w kl. 4-8

  nprcz-logotyp-podstawowy-rgb.png [small]

Posumowanie realizacji zadań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowej  Nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach,   w klasach 4-8

            Całkowity koszt programu wyniósł 15.000 zł.  Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł. Zakupiono 2 komputery do biblioteki, 372 książki, część kwoty przeznaczono na promocję czytelnictwa.

Działania  podjęte w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:

Wybory książek -  najciekawsze książki  według uczniów (udział wzięło 488 uczniów)

Ankieta dla rodziców – propozycje książek do zakupu (136 ankietowanych)

Na podstawie „Wyborów książek”, ankiety  dla rodziców,  indywidualnych zgłoszeń uczniów, propozycji Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ząbkach, konsultacji ze specjalistami szkolnymi,  propozycji portalu dla bibliotekarzy „Biblioteka w Szkole” oraz wiedzy zdobytej na szkoleniach w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Warszawie,  powstała lista książek, która otrzymała pozytywną opinię Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.

Zakupiono lektury, nowości książkowe, powieści historyczne, poradniki psychologiczne.  Uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych (książki z dużą czcionką, komiksy, powieści graficzne, książki pisane metodą sylabową, obrazkowy teatrzyk kamishibai).

Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów,  poprzez umożliwienie  wypożyczenia książek na wakacje i ferie. Podczas spotkań z rodzicami  została przedstawiona prezentacja na temat „Wpływu czytania na rozwój dzieci”.

W czasie realizacji programu zorganizowano:

Wystawy i gazetki:

  • Nowości zakupione w ramach NPRCz  (biblioteka, blog biblioteki, FB szkoły)
  • „Książki w języku angielskim dostępne w bibliotece szkolnej” (klasa językowa, korytarz)
  • „Słynni ludzie o książkach”  ( 7d  korytarz)
  • Wystawa fotografii w konkursach: „Czytanie w ciekawych miejscach”  (kl. 6c) oraz „Jesienny konkurs fotograficzny” – książka z jesienią w tle (czytelnia)
  • Gazetka szkolna – polecanie ciekawych książek (strona WWW szkoły i FB)
  • Wystawa plakatów dla sztuk teatralnych „Zemsta” i „Balladyna”  (kl 7d i 7f  korytarz)
  • Książki polecane przez bibliotekę (biblioteka)

Przedstawienia

·         „The Magic Book” z okazji „Tygodnia języków obcych” dla całej społeczności szkolnej przygotowane przez klasę 8a z udziałem  uczniów klasy 2d. Widzowie obejrzeli zabawną sztukę, potem uczestniczyli w tańcu poprowadzonym przez naszych artystów.

·          „Herbatka o czwartej” z okazji „Dnia Pluszowego Misia” - inscenizacja przygotowana przez Samorząd Uczniowski kl.  4-8, nauczyciela W-F i bibliotekę.

Konkursy 

  • Konkurs na  najlepiej czytającą klasę (biblioteka)
  • „Czytanie w ciekawych miejscach”konkurs fotograficzny (kl 6c)
  • „Jesienny konkurs fotograficzny”- dla wszystkich uczniów (biblioteka)
  • „Baśniowe lapbooki” - konkurs plastyczno -literacki, zorganizowany przez nauczycieli języka polskiego
  • „W labiryncie mitów”- konkurs dla kl. 5, zorganizowany przez nauczyciela języka  polskiego
  • „Łamańce językowe” – konkurs recytatorski przygotowany przez logopedów (kl. 0-6)

Wycieczki :

Klasy 8  - Szlakiem bohaterów „Kamieni na szaniec”

Klas 5b i 5c – wycieczka do Czarnolasu, gdzie żył i tworzył Jan Kochanowski

Wolontariat – wycieczka do przedszkola „Skrzat” oraz do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ząbkach, czytanie dzieciom książek

Projekty

Cała szkoła realizowała wspólny projekt  edukacyjny „Zaczytana Dwójka”, na który składały się liczne działania: klas, Samorządu Uczniowskiego, wolontariatu,  biblioteki, świetlicy, specjalistów i nauczycieli przedmiotów.

Projekty w klasach 4-8

Klasa 4a -   Wspólne czytanie – rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród uczniów

Klasa 4b – Klasowy klub książki – czytanie książek pani  Marty Guzowskiej, polecanie ciekawych pozycji do czytania

Klasa 4c – Tworzymy komiks – na podstawie komiksu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”

Klasa 4d – „Córka bajarza”– wspólne czytanie. Wykonanie plakatu: „Co jest moim skarbem?”

Klasa 5a – „Alicja w Krainie Czarów” – tworzenie okładki książki, zdjęcia z udziałem uczniów jako bohaterów powieści

Klasy 5b i 5c – czytanie utworów Jana Kochanowskiego, patrona szkoły, wycieczka do Czarnolasu

Klasa 5d  -  tworzenie plakatów zachęcających do czytania na zajęciach informatyki

Klasa 6a – „Książka pod choinkę” – polecenie książki  do zakupu na prezent gwiazdkowy.

„Mój ulubiony bohater literacki” – przebranie się za ulubionego bohatera literackiego i opowiadanie wybranej  przygody

Klasa 6c„Czytanie w ciekawych miejscach”  klasowy konkurs fotograficzny

Klasa 6f – czytanie powieści  historycznych i prowadzenie klasowej kroniki dokumentującej wydarzenia z realizacji projektu

Klasa 6h - wieczór czytelniczo-filmowy, recenzje książek pt.: „Warto czytać”

Klasa 7a„Przygody klasy 7a” – napisanie własnej książki

Klasa 7c„Moja ulubiona książka” – polecanie ciekawych książek

Klasy 7d i 7f„Twoja anatomia” – czyli jak zdobyć wiedzę w inny sposób niż z podręczników?  „Opowieści o tym,  co w życiu ważne” -  dyskusje na temat wartości. Tworzenie plakatów  dla sztuk teatralnych po przeczytaniu „Balladyny” i „Zemsty”

Klasa 7e -„Polecam Ci tę książkę” – prezentacje uczniów w dowolnej formie (np. plakat, lapbook, prezentacja multimedialna lub inna kreatywna forma) 

Klasy 8 - na lekcjach geografii realizowały był projekt „Z Tomkiem przez kontynenty” -  czytanie fragmentów książek Alfreda Szklarskiego. W ten sposób uczniowie zapoznali się z florą i fauną występującą na terenie omawianych kontynentów, a także z panującymi tam warunkami klimatycznymi i życiem tamtejszych mieszkańców.

Projekt językowy: „Fall into reading in English”.  Uczniowie mieli za zadanie odwiedzić bibliotekę szkolną i wypożyczyć  książkę w języku angielskim,  a następnie prezentowali książki w dowolnej formie (prezentacja multimedialna, plakat, przedstawienie scenki) na lekcjach angielskiego.

Klasa 8b – Książka o patronie szkoły  Janie Kochanowskim

Pozostałe działania

·         „Jesienny konkurs fotograficzny” – ukazanie ulubionej książki z jesienią w tle (dla wszystkich chętnych)

  • Spotkanie z autorką książek dla dzieci,   panią Martą Guzowską – dla klas 4 (przy współpracy z RR)
  • „Dzieci czytają dzieciom” – grupa uczennic z 4b cyklicznie odwiedzała  świetlicę,  czytała młodszym uczniom, przygotowywała zabawy, prace plastyczne oraz dyskutowała z uczestnikami na temat przeczytanej lektury
  • Znakomitą inicjatywą było połączenie „Tygodnia Języków Obcych” z projektem „Zaczytana Dwójka”.   Uczniowie klasy 8a wcielili się w rolę lektorów i czytali młodszym kolegom i koleżankom bajki po angielsku.
  • Czytanie  książek młodszym dzieciom z klas 1-3, świetlicy i przedszkolakom przez przedstawicieli szkolnego wolontariatu i Samorządu Uczniowskiego.
  • W ramach akcji „Bookcrossing”, na szkolnych korytarzach,  pojawiły się  dwa regały (dzięki współpracy z RR), które sukcesywnie były wypełniane  książkami.   Mogą z nich korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły.
  • Jednym z punktów tegorocznych  obchodów „Tygodnia empatii”  była „Bajkoterapia”.     Klasy,  które przystąpiły do akcji odczytały bajkę terapeutyczną, przygotowaną przez pedagogów i nauczycieli współorganizujących. Po przeczytaniu był czas na rozmowy, analizę tekstu i prace plastyczne. 
  • Cała społeczność szkolna wzięła udział w finale „Olimpiady z sercem”. W tym roku, w wyznaczonym czasie na hali sportowej,  wszyscy uczniowie szkoły postanowili ułożyć z siebie książkę w formie obrazu. Kształt ten idealnie wpisuje się w tegoroczny projekt „Zaczytana Dwójka”. Nasz „obraz” to otwarta książka, a ilustracje i treść tworzą uczniowie i nauczyciele. Treści te mogą być różne, ale na końcu tej powieści jest motto: „Razem możemy więcej”.

 

"Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025"

nprcz-belka-men-kolor-rgb.jpg [1920x238]