Podsumowanie realizacji NPRCz i szkolnego projektu „Zaczytana Dwójka” w kl. 4-8
Posumowanie realizacji zadań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa w Szkole Podstawowej Nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Ząbkach, w klasach 4-8
Całkowity koszt programu wyniósł 15.000 zł. Kwota przyznanego wsparcia finansowego: 12.000 zł Wkład własny: 3.000 zł. Zakupiono 2 komputery do biblioteki, 372 książki, część kwoty przeznaczono na promocję czytelnictwa.
Działania podjęte w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa:
Wybory książek - najciekawsze książki według uczniów (udział wzięło 488 uczniów)
Ankieta dla rodziców – propozycje książek do zakupu (136 ankietowanych)
Na podstawie „Wyborów książek”, ankiety dla rodziców, indywidualnych zgłoszeń uczniów, propozycji Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ząbkach, konsultacji ze specjalistami szkolnymi, propozycji portalu dla bibliotekarzy „Biblioteka w Szkole” oraz wiedzy zdobytej na szkoleniach w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Warszawie, powstała lista książek, która otrzymała pozytywną opinię Samorządu Uczniowskiego i Rady Rodziców.
Zakupiono lektury, nowości książkowe, powieści historyczne, poradniki psychologiczne. Uwzględniono potrzeby osób niepełnosprawnych (książki z dużą czcionką, komiksy, powieści graficzne, książki pisane metodą sylabową, obrazkowy teatrzyk kamishibai).
Organizacja pracy biblioteki została dostosowana do potrzeb uczniów, poprzez umożliwienie wypożyczenia książek na wakacje i ferie. Podczas spotkań z rodzicami została przedstawiona prezentacja na temat „Wpływu czytania na rozwój dzieci”.
W czasie realizacji programu zorganizowano:
Wystawy i gazetki:
- Nowości zakupione w ramach NPRCz (biblioteka, blog biblioteki, FB szkoły)
- „Książki w języku angielskim dostępne w bibliotece szkolnej” (klasa językowa, korytarz)
- „Słynni ludzie o książkach” ( 7d korytarz)
- Wystawa fotografii w konkursach: „Czytanie w ciekawych miejscach” (kl. 6c) oraz „Jesienny konkurs fotograficzny” – książka z jesienią w tle (czytelnia)
- Gazetka szkolna – polecanie ciekawych książek (strona WWW szkoły i FB)
- Wystawa plakatów dla sztuk teatralnych „Zemsta” i „Balladyna” (kl 7d i 7f korytarz)
- Książki polecane przez bibliotekę (biblioteka)
Przedstawienia
· „The Magic Book” z okazji „Tygodnia języków obcych” dla całej społeczności szkolnej przygotowane przez klasę 8a z udziałem uczniów klasy 2d. Widzowie obejrzeli zabawną sztukę, potem uczestniczyli w tańcu poprowadzonym przez naszych artystów.
· „Herbatka o czwartej” z okazji „Dnia Pluszowego Misia” - inscenizacja przygotowana przez Samorząd Uczniowski kl. 4-8, nauczyciela W-F i bibliotekę.
Konkursy
- Konkurs na najlepiej czytającą klasę (biblioteka)
- „Czytanie w ciekawych miejscach” – konkurs fotograficzny (kl 6c)
- „Jesienny konkurs fotograficzny”- dla wszystkich uczniów (biblioteka)
- „Baśniowe lapbooki” - konkurs plastyczno -literacki, zorganizowany przez nauczycieli języka polskiego
- „W labiryncie mitów”- konkurs dla kl. 5, zorganizowany przez nauczyciela języka polskiego
- „Łamańce językowe” – konkurs recytatorski przygotowany przez logopedów (kl. 0-6)
Wycieczki :
Klasy 8 - Szlakiem bohaterów „Kamieni na szaniec”
Klas 5b i 5c – wycieczka do Czarnolasu, gdzie żył i tworzył Jan Kochanowski
Wolontariat – wycieczka do przedszkola „Skrzat” oraz do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ząbkach, czytanie dzieciom książek
Projekty
Cała szkoła realizowała wspólny projekt edukacyjny „Zaczytana Dwójka”, na który składały się liczne działania: klas, Samorządu Uczniowskiego, wolontariatu, biblioteki, świetlicy, specjalistów i nauczycieli przedmiotów.
Projekty w klasach 4-8
Klasa 4a - Wspólne czytanie – rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród uczniów
Klasa 4b – Klasowy klub książki – czytanie książek pani Marty Guzowskiej, polecanie ciekawych pozycji do czytania
Klasa 4c – Tworzymy komiks – na podstawie komiksu „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”
Klasa 4d – „Córka bajarza”– wspólne czytanie. Wykonanie plakatu: „Co jest moim skarbem?”
Klasa 5a – „Alicja w Krainie Czarów” – tworzenie okładki książki, zdjęcia z udziałem uczniów jako bohaterów powieści
Klasy 5b i 5c – czytanie utworów Jana Kochanowskiego, patrona szkoły, wycieczka do Czarnolasu
Klasa 5d - tworzenie plakatów zachęcających do czytania na zajęciach informatyki
Klasa 6a – „Książka pod choinkę” – polecenie książki do zakupu na prezent gwiazdkowy.
„Mój ulubiony bohater literacki” – przebranie się za ulubionego bohatera literackiego i opowiadanie wybranej przygody
Klasa 6c – „Czytanie w ciekawych miejscach” – klasowy konkurs fotograficzny
Klasa 6f – czytanie powieści historycznych i prowadzenie klasowej kroniki dokumentującej wydarzenia z realizacji projektu
Klasa 6h - wieczór czytelniczo-filmowy, recenzje książek pt.: „Warto czytać”
Klasa 7a – „Przygody klasy 7a” – napisanie własnej książki
Klasa 7c – „Moja ulubiona książka” – polecanie ciekawych książek
Klasy 7d i 7f – „Twoja anatomia” – czyli jak zdobyć wiedzę w inny sposób niż z podręczników? „Opowieści o tym, co w życiu ważne” - dyskusje na temat wartości. Tworzenie plakatów dla sztuk teatralnych po przeczytaniu „Balladyny” i „Zemsty”
Klasa 7e -„Polecam Ci tę książkę” – prezentacje uczniów w dowolnej formie (np. plakat, lapbook, prezentacja multimedialna lub inna kreatywna forma)
Klasy 8 - na lekcjach geografii realizowały był projekt „Z Tomkiem przez kontynenty” - czytanie fragmentów książek Alfreda Szklarskiego. W ten sposób uczniowie zapoznali się z florą i fauną występującą na terenie omawianych kontynentów, a także z panującymi tam warunkami klimatycznymi i życiem tamtejszych mieszkańców.
Projekt językowy: „Fall into reading in English”. Uczniowie mieli za zadanie odwiedzić bibliotekę szkolną i wypożyczyć książkę w języku angielskim, a następnie prezentowali książki w dowolnej formie (prezentacja multimedialna, plakat, przedstawienie scenki) na lekcjach angielskiego.
Klasa 8b – Książka o patronie szkoły Janie Kochanowskim
Pozostałe działania
· „Jesienny konkurs fotograficzny” – ukazanie ulubionej książki z jesienią w tle (dla wszystkich chętnych)
- Spotkanie z autorką książek dla dzieci, panią Martą Guzowską – dla klas 4 (przy współpracy z RR)
- „Dzieci czytają dzieciom” – grupa uczennic z 4b cyklicznie odwiedzała świetlicę, czytała młodszym uczniom, przygotowywała zabawy, prace plastyczne oraz dyskutowała z uczestnikami na temat przeczytanej lektury
- Znakomitą inicjatywą było połączenie „Tygodnia Języków Obcych” z projektem „Zaczytana Dwójka”. Uczniowie klasy 8a wcielili się w rolę lektorów i czytali młodszym kolegom i koleżankom bajki po angielsku.
- Czytanie książek młodszym dzieciom z klas 1-3, świetlicy i przedszkolakom przez przedstawicieli szkolnego wolontariatu i Samorządu Uczniowskiego.
- W ramach akcji „Bookcrossing”, na szkolnych korytarzach, pojawiły się dwa regały (dzięki współpracy z RR), które sukcesywnie były wypełniane książkami. Mogą z nich korzystać wszyscy uczniowie i pracownicy szkoły.
- Jednym z punktów tegorocznych obchodów „Tygodnia empatii” była „Bajkoterapia”. Klasy, które przystąpiły do akcji odczytały bajkę terapeutyczną, przygotowaną przez pedagogów i nauczycieli współorganizujących. Po przeczytaniu był czas na rozmowy, analizę tekstu i prace plastyczne.
- Cała społeczność szkolna wzięła udział w finale „Olimpiady z sercem”. W tym roku, w wyznaczonym czasie na hali sportowej, wszyscy uczniowie szkoły postanowili ułożyć z siebie książkę w formie obrazu. Kształt ten idealnie wpisuje się w tegoroczny projekt „Zaczytana Dwójka”. Nasz „obraz” to otwarta książka, a ilustracje i treść tworzą uczniowie i nauczyciele. Treści te mogą być różne, ale na końcu tej powieści jest motto: „Razem możemy więcej”.
"Dofinansowano ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025"